TYUKLAH

Apakah yang dimaksudkan dengan suka??? Dan apakah yang dimaksudkan dengan cinta??? Adakah ia perkara yang sama.Sudah tentu sekali ia berlainan sama sekali.Ia juga lebih kurang sama dengan cinta monyet dan cinta sejati.Pada zaman sekarang,bukan senang hendak cari cinta sejati.Ia memerlukan pengorbanan yang besar untuk berjaya mengecapi cinta sejati tersebut.Sebelum kita ingin dapatkan cinta sejati tersebut kita perlulah mencintai Tuhan kita terlebih dahulu iaitu Allah, Kemudian kita haruslah mencintai Nabi kita, Ibu Bapa kita juga janganlah dilupakan begitu sahaja dan kemudian datanglah cinta kita kepada kekasih kita pula. Pada zaman atom ini,manusia telah berjaya dipengaruhi oleh pemikiran yahudi dan nasroni.Hal ini dapat kita lihat melalui cara manusia berfikir zaman kini.Nampaknya kaum yahudi dan nasroni telah berjaya menyebarkan ideologi mereka.Remaja Melayu zaman sekarang telah banyak dipengaruhi unsur-unsur negatif daripada unsur-unsur positif.Hal ini telah menyebabkan mereka hidup dalam keadaan kegelapan dan membesar sebagai seorang yang tidak mempunyai pengangan agama yang kukuh.

Seperti yang dikatakan oleh Imam al-Ghazali, Iman terbahagi kepada tiga,iaitu iman yang sentiasa berada dalam kalimah dimana ia sentiasa beriman kepada Allah, Iman yang sekejap berada dalam kalimah  dan sekejap berada diluar kalimah bermaksud iman ini kadang-kadang beriman kepada Allah dan apabila di timpa musibah ia akan lupa kepada Allah. Dan iman yang terakhir ialah iman yang sentiasa berda diluar kalimah iaitu orang yang beriman kepada Allah.Tahap iman seseorang tidak boleh diukur oleh orang lain kecuali diri sendiri dan juga Allah saja yang mengetahui. Sudah menjadi fitrah kehidupan manusia kepada setiap keadaan yang ada sekarang.Kita tidak boleh mengubah seseorang,kita hanya dapat memberi nasihat kepada dia untuk menjadi baik, tetapi hanya dirinya boleh mengubah keadaan dirinya sendiri.

Oleh hal yang demikian,Sama-samalah kita renung diri kita dimanakah kedudukan diri kita,adakah dekat dengan Tuhan,jauh sedikit atau jauh beribu-ribu batu dari Tuhan.Sama-samalah kita renung diri kita masing-masing.Betaubatlah selagi pintu taubat terbuka.Sama-samalah kita mengubah diri kita kearah yang lebih baik dari hari kehari.Jadikan hari ini lebih baik dari semalam...

Comments

Popular Posts