Nama Malaikat Penjaga Huruf

Bismillahirrahmanirrahim

Dengan nama ALLAH, saya mulakan post. Hari ni saya akan berkongsi lagi dengan korang mengenai nama nama penjaga huruf hijaiyah. saya tak dapat tau semua, tapi kat bawah ni sebahagian je daripada puluhan huruf hijaiyah yang ada. Sekiranya sesiapa tahu lagi pasal huruf hijaiyah ni, jangan la segan segan berkongsi diruangan komen ya 
Huruf Alif
  • Ketua :- Hathmahtolqiyaai
  • Penolong :- Hadhayunin, Syalhamidin, Tomkholashin, Bukhlailakhin
Huruf Ba
  • Ketua :- Jaromhayaail
  • Penolong :- Kasyamsyakhin, Haylakhin, Mahalsyathin
Huruf Jim
  • Ketua :- Tolaqtoyaail dan Tolqiyail
  • Penolong :- Hadmakhhalasyhlakhokhin
Huruf Dal
  • Ketua :- Sakamhayail
  • Penolong :- Haltofin, Mahlalkhin, Syawidin, Syasyaltotin
Huruf Ha
  • Ketua :- Afroyail
  • Penolong :- Dzabhatin, Hamkikin, Hasytoito’in
Huruf Waw
  • Ketua :-  Tunayail
  • Penolong :- Mahdaduhin, Syaltamukhin, Barokhin
Huruf Zai
  • Ketua :- Almasyyail
  • Penolong :- Ma’adrosyin, Hatotimin, Mahatin
Huruf ha
  • Ketua :- Tofyail
  • Penolong :- Dahlikh, Kamsyalaatokhin
Huruf Tho
  • Ketua :- Astoyail
  • Penolong :- Shamhatin, Malsyakhin, Malkhosyin, Tomahin
Huruf Ya
  • Ketua :- Hardaqil
  • Penolong :- Damgigin, Halhafin, Syawiyadkhin
Fuh, pening saya baca nama malaikat huruf ni.. Kay la sini je la saya kongsi, pening woo..



Comments

Post a Comment

Popular Posts