MEMBAWA KEBERKATAN DAN MENGHALANG MAKSIAT

Assalam dan selawat keatas junjungan besar nabi Muhammad S.A.W

سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــم

Hadis yang bersumber dari Abu Hurairah r.a daripada Nabi SAW katanya: Seorang lelaki berkata: ''Aku akan memberikan sedekah pada malam ini.'' Lalu dia keluar membawa sedekahnya dan meletakkannya di tangan seorang perempuan yang berzina iaitu pelacur.

Keesokannya orang ramai mula memperkatakan mengenai perempuan tersebut yang telah diberikan sedekah pada malam itu.Lelaki itu berkata''Wahai Tuhanku! Hanya untuk-Mu segala puji pujian! Sedekahku telah aku berikan kepada wanita yang berzina.Aku akan bersedekah lagi,''lalu dia keluar membawa sedekahnya dan meletakkannya di tangan orang kaya.

Keesokan orang ramai mula memperkatakan mengenai seorang kaya yang telah diberikan sedekah.Lelaki itu berkata:''Wahai Tuhanku!Hanya untuk-Mu segala puji-pujian.sedekahku telah aku berikan kepada seorang yang kaya.aku akan bersedekah lagi,''lantas dia keluar dengan membawa sedekah dan meletakkannya di tangan seorang pencuri.

Keesokan harinya orang ramai mula bercakap-cakap mengenai seorang pencuri telah diberikan sedekah. Dia berkata:''Wahai Tuhanku!Hanya untuk-Mu segala puji-pujian!Sedekahku telah aku berikan kepada seorang perempuan zina,pada orang kaya dan pencuri.''

Lalu dia didatangi seseorang dan dikatakan kepadanya:''Sedekahmu benar benar telah diterima.Boleh jadi perempuan berzina itu berhenti dari berzina kerana sedekahmu.Orang kaya itu pula mengambil pelajaran dan mahu membelanjakan sebahagian dari harta yang telah dianugerahkan oleh Allah kepadanya dan mungkin juga pencuri itu akan berhenti dari mencuri kerana sedekahmu itu.''
(Riwayat Bukhari dan Muslim)



WSLM...

Comments

Popular Posts